close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
عربی رابه همین سادگی درک کنید…

جستجوگر پیشرفته سایت



آخرين ارسال هاي تالار گفتمان
loading...
عنوان پاسخ بازدید توسط
0 530 mohsen
0 329 mohsen
0 344 mohsen

عربی رابه همین سادگی درک کنید…

عربی رابه همین سادگی درک کنید…

برای یادگیری بهتر درس
عربی و شاید همه دروس، روش‌ها و فنون یادگیری متفاوتی وجود دارد، که البته
در تعداد زیادی از پارامترها یکسان بوده و تفاوتی ندارند. بنا به مطالعات
انجام شده و تحقیق در روش‌ها و طرق مختلف آموزش و یادگیری درس عربی،
استفاده از روش زیر برای آموزش و یادگیری درس عربی کارآمد و مفید است :

عربی رابه همین سادگی درک کنید…

برای یادگیری بهتر درس
عربی و شاید همه دروس، روش‌ها و فنون یادگیری متفاوتی وجود دارد، که البته
در تعداد زیادی از پارامترها یکسان بوده و تفاوتی ندارند. بنا به مطالعات
انجام شده و تحقیق در روش‌ها و طرق مختلف آموزش و یادگیری درس عربی،
استفاده از روش زیر برای آموزش و یادگیری درس عربی کارآمد و مفید است :

* پیش مطالعه

سؤال: آیا تاکنون اتفاق افتاده است که درسی را که هنوز تدریس نشده است، مطالعه کنید؟
نکته: اگر این کار را تجربه کرده باشید،
متوجه شده‌اید که با درس مورد نظر، بهتر توانسته‌اید ارتباط برقرار کنید.
پیش مطالعه‌ی درس عربی و مطالعه‌ی کلمات جدید و ملاحظه‌ی متون جدید، تصویر
بهتری از درس، در کلاس برای شما ایجاد می‌کند؛ به گونه‌ای که بهتر می
توانید در یادگیری درس، مشارکت و فعالیت داشته باشید. از داشتن اشتباه در
این مورد هرگز نهراسید . اشتباه ، حقّ یک دانش اموزاست.

* واژه خوانی

سؤال: اگر متن درس شما ، از تعداد زیادی کلمات جدید تشکیل شده باشد ، برای فهمیدن درس چه کار می‌کنید؟

نکته:
به نظر می‌رسد که بهتر است به واژه نامه‌ی کتاب مراجعه کنید و معنی آن
کلمات را به دست آورید. یادگیری کلمات جدید هر درس‌، نقش بسیار مؤثری در
فراگیری درس دارد. ترجمه‌ی متن درس و ترجمه‌ی جملات مربوط به تمرین‌ها، در
گرو دانستن معنی این کلمات است. فکر خواندن عربی را بدون خواندن و دانستن
معنی واژه‌ها، از سر خود بیرون کنید، مگر این که بر متن‌خوانی تأکید بیشتری
داشته باشید. قواعد مهم است، اما نه به اندازه‌ی یادگیری معنی واژه‌ها و
جمله‌ها.

* متن خوانی

سؤال: شما تا چه حد می‌توانید یک متن عربی را بدون اشتباه بخوانید؟

نکته: البته داشتن اشتباه، مهم نیست؛ مهم این است که شما اشتباهات را به حداقل برسانید.

پس از یادگیری کلمات جدید
درس و اطمینان از یادگیری کامل آن‌ها، وظیفه‌ی دانش آموز، خواندن متن عربی
و صحیح خوانی آن است. البته متن درس عربی حداقل یک بار باید پیش مطالعه
شده باشد. متن درس هر چه بیشتر خوانده شود‌، در یادگیری مؤثرتر است. در
خواندن متن درس در دفعات پایانی، دانش آموز معمولاً توانایی خواندن متن را
به شکل صحیح پیدا می‌کند و چگونگی بیان جملات را درمی‌یابد. برای صحیح
خواندن متن‌، می توان از نوارهای صوتی نیز استفاده کرد. مهارت خواندن از
مهارت‌های مهم یک زبان محسوب می‌شود.

* بازیابی واژه‌ها

سؤال: آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که با این که کلمات جدید درس را هم خوانده‌اید، در ترجمه‌ی یک جمله مشکل داشته باشید؟

نکته:
پس از روان‌خوانی متن، نسبت به ترجمه‌ی آن به فارسی اقدام کنید. برای
انجام این کار، علاوه بر دانستن معانی کلمات جدید، باید معنی کلمات خوانده
شده‌ی قبلی را نیز بدانید. طبیعی است برخی از واژه‌هایی را که در درس‌های
قبل یا سال پیش خوانده‌اید، فراموش کنید. البته گاهی از روی متن و یا کلمات
هم خانواده و قرینه‌های موجود می‌توانید ترجمه‌ی جمله‌ای را که معنی یکایک
لغات آن را نمی‌دانید، حدس بزنید. برای دستیابی به معنی این کلمات، بهترین
کار مراجعه به معنی این کلمات در درس‌های قبلی و یا کتاب‌های پایه‌ی قبل
است.

تفاوت ترجمه‌ی لفظ به لفظ با ترجمه ساده و روان و ادبی چیست؟ شما سعی می‌کنید چگونه ترجمه کنید؟

از حفظ کردن معنی جملات
پرهیزکنید. زیرا این امر باعث خستگی و کاهش کارایی می‌شود و هیچ سودی
ندارد؛ بلکه سعی کنید جملات به فارسی روان معنی شوند. اگر ترجمه ساده و
روان باشد، خواننده از ترجمه لذت می‌برد.سعی کنید معنی عبارت را درک کنید و
با جملات خودتان و به صورت ساده ترجمه کنید. اگر از ترجمه آماده کمک
می‌گیرید، جهت رفع اشکال از آن استفاده کنید. پس از ترجمه‌ی هر جمله، به
برگه‌ی ترجمه خود مراجعه کنید. در صورت داشتن خطا، مورد را، بررسی و اصلاح
نمایید.

* ترجمه

سؤال:
اگر شما مترجم یک کتاب داستان باشید، آن‌ را چطور ترجمه می‌کنید؟ آیا به
همان ترتیبی که کلمات عربی در جمله قرار گرفته‌اند، معنی فارسی آن‌ها را
کنار هم می‌چینید؟ یا سعی می‌کنید ترجمه‌ی روان و ساده‌ای را ارائه کنید؟

نکته:
قطعاً اگر ترجمه‌ی شما ساده و روان باشد، خواننده‌ی کتاب شما بیشتر
می‌شود. پس سعی‌کنید جملات به فارسی روان معنی شوند و از حفظ کردن معنی
جملات، بدون دانستن معانی یکایک کلمات خودداری کنید. زیرا این امر یکی از
عوامل خستگی دانش آموز است و این کار نه تنها سودی برای دانش آموز ندارد،
بلکه باعث افزایش کار دانش آموز و کاهش کارآیی او می‌شود. معمولاً تعداد
جملات از تعداد واژه‌ها بیشتر است و حفظ کردن معنی جملات، سنگین‌تر از حفظ
کردن واژه‌هاست؛ پس به فکر صرفه جویی باشید.

* پاکنویس

سؤال:
شما جزوه و دفتر خود را چگونه تهیه می‌کنید؟ آیا از قبل، تلاش خود را
کرده‌اید و پاسخ‌هایی کم و بیش درست یا غلط ارائه داده‌اید؟ به نظر شما
کدام روش باعث یادگیری بیشتر می‌شود؟

نکته:
هنگامی که قصد مطالعه از روی جزوه را دارید، جمله‌های عربی را از روی کتاب
بخوانید و سعی کنید آن‌ها را ترجمه کنید. پس از ترجمه‌ی هر جمله، به برگه
ترجمه خود مراجعه کنید. در صورت داشتن خطا، مورد را، بررسی و اصلاح نمایید.
هنـگام مطالعه‌ی ترجمه، جملات بعدی باید با وسیله ی مناسبی پوشانده شود تا
چشم ، با آن ها برخورد نداشته باشد.

* قواعد

سؤال: شما تا چه حد به خواندن و آموختن قواعد اهمیت می دهید؟

نکته: برخی
به قدری در این مورد زیاده روی می کنند که گویی هدف آن‌ها از آموختن عربی ،
آموختن قواعد است. بهترین زمان برای یادگیری قواعد ، بعد از متن خوانی و
ترجمه است. چه بسا خود شما به این روش متوجه قواعد بشوید ، بدون این که
قواعد را مطالعه کرده باشید. قواعد را یا مستقیماً از کتاب مطالعه کنید و
یا با توجه به شیوه‌های ابتکاری معلمان محترم – که به طور خلاصه در اختیار
شما قرار داده می شود – آن ها را مورد بررسی قرار دهید ، به شرط آن که چیزی
ازمطالب جا نمانده باشد.

* حل تمرین

سؤال:
شما تمرین‌ها را چگونه حل می‌کنید؟ آیا اصراری بر دانستن معنی آن‌ها
دارید؟ آیا می‌دانید دانستن معنی آن‌ها معمولاً کمک بزرگی به حل آن‌ها
می‌کند؟

نکته:
تمرین‌ها را با توجه به موارد گفته شده، مورد بررسی و مطالعه‌ی خود قرار
دهید. اهمیت تمرین‌ها از متن درس کمتر نیست و شما با حل تمرین‌ها به اهداف
اصلی درس می‌رسید. دانستن معنی جملات تمرین‌ها را فراموش نکنید.

* مروری بر قواعد سال قبل

سؤال: برای خواندن یک کتاب درسی ، شما علاوه بر دانستن معنی کلمات به چه چیز دیگری نیاز دارید؟ آیا قواعد کتاب قبلی را خوب می‌دانید؟

نکته:
به عنوان مثال در عربی دوم راهنمایی، یادگیری درس اول از نظر قواعد، اهمیت
بسیار زیادی دارد. زیرا مجموعه‌ی این قواعد ، تشکیل دهنده‌ی نکات مهم
دستوری عربی اول است که تا پایان، ضرورت دارد شما آن‌ها را بدانید. یادگیری
قواعد فعل ماضی و مضارع که در کتاب عربی دوم راهنمایی مطرح شده است‌، برای
دوره‌ی متوسطه اهمیت بسیار زیادی دارد. حل مشکل دبیرستانی‌ها معمولاً در
یادگیری فعل ماضی و مضارع است ؛ پس مروری جدی بر آن ها داشته باشید.

* روان خوانی متـــن :

سئوال: آیا سعی می کنید، یک متن عربی را بدون اشتباه بخوانید؟

نکته:
مهارت روان‌خوانی، از مهارت‌های مهم یادگیری یک زبان محسوب می‌شود. پس از
یادگیری کلمات جدید درس، دانش آموز باید نسبت به روان خوانی متن درس اقدام
نماید. داشتن اشتباه، مهم نیست؛ مهم این است که شما اشتباهات را به حداقل
برسانید. متن درس هر چه بیشتر خوانده شود، در یادگیری مؤثرتر است. دانش
آموزانی که روان خوانی آنها بهتر است،یادگیری آنها در درس عربی به مراتب
بالا تر است.

مواردی که در بالا ذکر
شد، برای یادگیری بهتر درس عربی برای کلیه دانش‌آموزان در مقاطع راهنمایی و
متوسطه توصیه می‌شود. اما در ادامه با توجه به محتوا و نوع سوالات کنکور
سه مورد کلی دیگر برای دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور ذکر می‌شود.

روش مطالعه‌ی ترجمه و تعریب و درک مطلب

۱- بر خلاف تصور بسیاری
از داوطلبان ( که نیازی به حفظ لغت‌های عربی ۲ و ۳ نمی‌باشد)، حفظ کردن
لغت‌های عربی ۲ و ۳، اولین گام در برخورد با ترجمه می‌باشد.

۲- استفاده از لغت‌ها در متن درس‌ها، تمرین‌ها و کار‌گاه‌های ترجمه‌ی کتاب جهت:

الف) افزایش قدرت درک متن

ب) تثبیت ذهنی لغت‌های حفظ شده و استفاده از آن‌ها در جمله می‌باشد.

۳- مطالعه و مقایسه‌ی تمام زمان‌های فعل‌ها (ماضی ساده- نقلی- استمراری- بعید…)

۴- مطالعه‌ی قواعد ترجمه‌ی ذکر شده در کارگاه‌های ترجمه‌ی کتاب‌های عربی۱، عربی۲ و عربی۳

۵- زدن تست ترجمه و بررسی
گزینه‌ها و علت غلط بودن گزینه‌ها و آشنایی با سبک و طرز تفکر طراحان و
غلط‌های رایج موجود در گزینه‌ها (ترجیحاً تست‌های کنکورهای سراسری)

۶- زدن تست‌های درک مطلب
کنکور‌های گذشته و مطالعه‌ی دقیق و تشریحی جواب‌ها (به ویژه در مورد درک
مطلب، آشنایی با استراتژی و طرز نگرش طراح، بسیار کمک‌کننده است).

با این کتاب از سد سوالات درک مطلب کنکور عبور کنید …

مبحث درک مطلب عربی در
کنکور سراسری برای همه‌ی دانش‌آموزان سدی است که تنها با عبور از آن، درصد
بالای عربی قابل دست‌یابی می‌باشد. مهمترین و در عین‌ حال ساده‌ترین راه
تقویت مهارت در پاسخ گویی به سوالات درک مطلب، تکرار و تمرین است، به‌طوری
که بسیاری از مشاوران برای دانش‌آموزانی که در این مبحث ضعیف هستند،
پیشنهاد می‌کنند در یک دوره‌ی زمانی، هر روز به یک درک مطلب کنکور پاسخ
دهند.

به همین منظور و برای کمک به دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور؛ انتشارات گاج، کتابی تحت عنوان درک مطلب عربی به همین سادگی منتشر کرده است.

این کتاب حاوی ۶۰ درک
مطلب از کنکورهای سراسری است که در سه سطح و از آسان به دشوار آورده
شده‌اند.ویژگی منحصر به فرد این کتاب لغت‌نامه‌ای است که کنار هر درک مطلب
قرار داده شده تا چنانچه دایره‌ی واژگانی شما قوی نیست، در مراحل اولیه
برای ترجمه‌ی صحیح متن از آن استفاده کنید؛ زیرا اولین قدم ترجمه‌ی صحیح
متن درک مطلب است. سعی کنید کم کم بدون استفاده از لغت‌نامه‌ سوالات را
پاسخ دهید تا به تدریج سرعت و مهارت‌تان افزایش یابد.

برای خرید کتاب کلیک کنید….

روش مطالعه‌ی تجزیه (تحلیل صرفی)

۱- مطالعه‌ی قواعد و نکات مربوط به تجزیه‌ی فعل، اسم و حرف از روی یک کتاب کمک درسی خوب یا یک جزوه‌ی کامل

۲- تجزیه کردن تعداد زیادی فعل و اسم (ترجیحاً فعل‌ها و اسم‌های سخت و نکته‌دار کتاب درسی)

۳- زدن تست‌های تجزیه‌ی کنکورهای سراسری سال‌های قبل

روش مطالعه‌ی ترکیب (فعلیه- اسمیه- مطلق- حال- تمییز- منادا- مستثنی)

۱- مطالعه‌ی مبحث به مبحث
و سپس ترکیب کردن و تعیین نقش کلمات در تمرین‌های مربوطه، مثلاً در صورت
مطالعه‌ی جمله‌ی اسمیه به میزان کافی، جمله‌ی اسمیه ترکیب شود تا تسلط کافی
در تعیین مبتدا و خبر حاصل شود و نکات مربوطه، مرور و تثبیت شود.

۲- زدن تست‌های تفکیکی از
مبحث مربوطه، پس از تسلط داوطلب در سه قسمت ترجمه و درک مطلب، تجزیه و
ترکیب، باید شروع به زدن تست‌های تلفیقی و آزمون‌های جامع کند؛ که بهتر است
ابتدا بدون در نظر گرفتن زمان و سپس در زمان استاندارد انجام شود.

و در آخر …

 - در عربی دوم انسانی،
یادگیری درس اول از نظر قواعد، اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا مجموعه‌ی این
قواعد ، تشکیل دهنده‌ی ترکیب جملات که در درس‌های ۹ و۱۰ عربی اول است،
ضرورت دارد دانش آموز آن‌ها را بداند.

 - در عربی دوم ، یادگیری کل قواعد کتاب اهمیت بسزایی دارد و دانستن درس‌های ۸ و ۹ و ۱۰ ضروری است.

 - برای حل بسیاری از
تمرین‌های ترجمه‌ای در عربی دوم و حتی کنکور، می‌توان از درس اعراب فعل
مضارع استفاده کرد و بطور کلی درس پرکاربردی است.

 - در عربی سوم بعد از
اعلال‌ها بخش منصوبات ، بسیار مهم است. زیرا نه تنها در ترجمه ی متن‌ها به
دانستن آنها نیازمندیم، بلکه برای قوی شدن ترکیب به دانستن این قواعد
احتیاج داریم.

در پایان پیشنهاد می‌شود که دانش آموزان‌، جهت بالا بردن کیفیت یادگیری، در بحث‌های گروهی شرکت نمایند.

 

منبع : دبیرستانی کنکوری

تعداد بازديد : 338
مطالب مرتبط
نمونه سوالات تکمیلی سال دوم دبیرستان رشته ریاضی ویژه ترم اول
نمونه سوالات تکمیلی سال دوم دبیرستان رشته تجربی ویژه ترم اول
نمونه سوالات تکمیلی سال اول دبیرستان ویژه ترم اول
;ترجمه تمام دروس عربی سوم دبیرستان‎
متن کتاب درسی عربی دوم دبیرستان
جزوه آموزشی قواعد عربی 2
بخش نظرات

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی